L'Ajuntament
del Prat torna a anunciar que aquest 2015 posa en marxa per tercer
any consecutiu el seu Pla
de mesures extraordinàries
per fomentar l'ocupació i la reactivació econòmica
amb una dotació de 1.100.000 euros. D'aquesta quantitat, que suposa
poc més d'un 1% del total dels pressupostos, la major part va a
parar a les empreses que contractin persones aturades del municipi.
Des
de l'Ajuntament es diu que aquest ajut a les empreses ha tingut un
impacte de 190 contractes de treball el 2014. Però això vol dir que
s'han creat 190 nous llocs de treball? No. Entre les condicions a les
empreses per rebre aquest ajut de 2000 euros per contractació està
que l'empresa “No
hagi acomiadat treballadors/es per acomiadament qualificat
d'improcedent o nul per l'òrgan
judicial, en els 6 mesos anteriors a la data de contractació per a
la qual se sol·licita la subvenció.”
Però
les empreses poden no haver renovat el contracte als o les seves
treballadores per contractar-ne uns altres acollint-se a aquest ajut.
I també empreses que ja anaven a contractar amb independència
d'aquest ajut han pogut aprofitar per beneficiar-se'n.
Un
altre aspecte rellevant d'aquest ajut és que en la seva primera
versió de l'any 2013 el document a on es recollien les condicions
per rebre aquest ajut es titulava “Bases
reguladores de la convocatòria de subvencions a
les petites
i mitjanes empreses del
Prat de Llobregat per a la contractació de persones en situació
d'atur al municipi”
i al 2014 el títol del mateix document va passar a ser “Bases
reguladores de la convocatòria de subvencions a empreses i entitats
per a la contractació de persones en situació d'atur del prat de
Llobregat”.
És a dir, que va desaparèixer la especificació de “petites i
mitjanes empreses”, cosa que ens fa pensar que d'aquests diners
públics se'n poden estar beneficiant grans empreses que no
necessiten
més ajuts dels que ja reben dels governs estatal i autonòmic. I és
que aquesta política d'ICV i PSC al Prat, d'ajudar a les empreses
amb l'excusa de que incentivaran la contractació és la mateixa que
fan servir el PP i CiU i fa servir la mateixa justificació que la
pròpia reforma laboral que també havia de suposar un incentiu per a
la contractació. L'ajut a les empreses del Prat tampoc no exigeix
que els salaris siguin dignes sinó que els deixa segons el que
“determini
el conveni col·lectiu aplicable a l'empresa o sector”,
que sovint darrerament són sous i condicions de misèria.
Un
altra part d'aquest milió d'euros va a parar a “entitats
del municipi per a la posada en marxa de projectes d'inserció
laboral”
que poden anar per a contractar professionals per fer cursos de
formació o “persones
en risc d'exclusió laboral i social.”
No dubtem de la bona fe d'algunes d'aquestes entitats però tampoc
no coneixem quins criteris de contractació tenen. I d'alguna altra
d'aquestes entitats directament sí en tenim dubtes i també indicis
de que s'han fet servir criteris clientelistes per a fer
contractacions. Externalitzar les contractacions pot ser una forma
d'evadir les obligacions d'utilitzar els criteris equitatius que han
d'acompanyar-les quan les fa l'Ajuntament de manera directa. I de
vegades hi poden haver entitats sense “ànim de lucre” però amb
“ànim de control social”.
I
una altra part d'aquests diners van a parar a ajuts de “2.000
euros per finançar les despeses de posada en marxa de l'activitat
empresarial” i “l'exempció
de taxes i impostos per inici d'activitats empresarials”
Els negocis suposen despeses que normalment van molt més enllà de
2000 euros i que duren molt més d'un any. Les persones aturades i
sense grans estalvis que opten per l'emprenedoria sovint demanen
préstecs que han de pagar durant molts anys i que moltes vegades
avalen amb les seves pròpies vivendes. El mateix president de la
Federación Nacional de Asociaciones de Trabajadores Autónomos (ATA)
reconeixia, amb dades de 2013, que el 80% de les petites i mitjanes
empreses fracassen abans dels primers cinc anys i el 90% no arriben
als 10 anys. Amb aquestes estadístiques, incentivar a gent aturada i
en situació de necessitat a ficar-se en un negoci, amb els riscos
que això els suposa, per ajudar-la només el primer any ens sembla
bastant més perillós que beneficiós.
Cal
que l'Ajuntament lluiti realment contra l'atur creant llocs de
treball amb contractació directa, amb criteris transparents i en
condicions dignes. Malgrat
les limitacions a
les contractació derivades de
l'article 26 de
la
Ley 36/2014, i encara
que finalment s'implantés
la
LRSAL
(Ley 27/2013, de 27 de diciembre, de Racionalización y
Sostenibilidad de la Administración Local)
del PP, hi
ha diferents maneres de crar llocs de treball municipals, segueix
sent una qüestió de voluntat política.
També
cal remunicipalitzar els serveis que actualment estan externalitzats
absorbint les plantilles i que els diners públics que ara es
converteixen en beneficis privats de grans empreses es puguin fer
servir per millorar les condicions de la gent que hi treballa i per
poder contractar-ne més.
Clica per veure:
Aquest document en PDF
Les Propostes de l'Alternativa d'Esquerres El Prat sobre treball
Aquest document en PDF
Les Propostes de l'Alternativa d'Esquerres El Prat sobre treball
Febrer
2015, Alternativa
d'Esquerres El Prat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada